De klant is koning

03 DECEMBER 2015, SURFERS PARADISE AUSTRALIë

Laten we eens beginnen met bovenstaand cliché. Natuurlijk is het waar, maar hoe zorgen we er nu voor dat een klant zich daadwerkelijk koning of koningin voelt?

Als eerste moet een potentiele klant natuurlijk weten dat je bestaat en daarbij kun je aan van alles denken: flyers, mailings, posters, memo’s die mensen mee kunnen nemen, enquêteren, een stand tijdens een evenement etc. etc. Mogelijkheden genoeg en het begint met het nadenken over hoe je je zelf bekend wilt maken. Ik zou zeggen maak het onderscheidend en vooral kort en krachtig. Steeds minder mensen lezen nog hele uitgebreide documenten en creativiteit wordt altijd gewaardeerd.

Als coach merk ik dat veel mensen geïnteresseerd zijn in gezonde voeding, effectieve supplementen, training of over het algemeen de werking van het lichaam. Uiteindelijk weten ze er vaak (te) weinig van of zijn ze zich er gewoon niet van bewust van wat er allemaal mogelijk is. Door een aantal interessante feiten over deze onderwerpen te delen kom je vaak tot goede gesprekken en dat is de connectie die je uiteindelijk zoekt. De beste manier om een klant te binden is vooral belangstelling tonen. Als je ze dan ook nog kunt verrassen met je eigen kennis en kunt helpen met adviezen en producten dan is de eerste stap gezet.

Het is goed om dat ook echt als een eerste stap te beschouwen en de nieuwe klant te blijven boeien met nieuwe informatie waardoor ze misschien uiteindelijk ook Member willen worden.

Voordat je dus begint met klanten te werven is het belangrijk dat je niet alleen vooraf over deze strategie maar ook over de vervolgstappen hebt nagedacht. Als een sporter zich aanmeldt bij een vereniging kan dat allerlei redenen hebben:

“Ik wil kampioen worden”
“Ik vind het gewoon leuk”
“Ik heb vrienden bij de club en wil erbij horen”
“Ik wil fitter worden”

Wat de reden ook is, na de aanmelding is het belangrijk om eerst op de behoefte in te spelen en stapje voor stapje aan de doelstelling te werken. Of iemand een kampioen wordt valt natuurlijk niet te voorspellen. Maar door iemand mee te nemen in je verhaal en de trainingen functioneel, verrassend en afwisselend te houden kan iedereen het maximale eruit halen. Of dat nu veel plezier, optimale fitheid of een geweldige prestatie is.

Door goed te communiceren, aan de behoefte te voldoen en planmatig aan de doelen te werken zullen je klanten tevreden zijn en erover praten. Dat is uiteindelijk de beste reclame die je je kunt wensen. De echte koning en koningin praten over wie ze op de troon heeft gezet. Dan heb je echt je doel bereikt.

December is een mooie gelegenheid om nu alvast je potentiele klanten te laten weten hoe ze hun nieuwe voornemens ook echt waar kunnen maken. Misschien met deze oude wijsheid: “Je doelen bereik of verlies je niet tussen kerst en nieuwjaar maar tussen nieuwjaar en kerst”.

Fijne feestdagen,