The art of coaching

18 AUGUSTUS 2015, SURFERS PARADISE AUSTRALIë

Het houdt mensen al jaren bezig … Is coachen kunst of kunde ? Waarschijnlijk kun je met beiden apart ver komen, maar de kracht zit hem natuurlijk in de combinatie.

Kunde betekent dat je weet waar je over praat. Door opleiding en ervaring kun je veel te weten komen over je vak. Het helpt je zeker om je klanten, in mijn geval coaches en sporters, inhoudelijk bij te staan op vaktechnisch gebied. Opleiding, bijscholing, presentaties bijwonen en gewoon met vakgenoten praten is dus onmisbaar om je uiteindelijke doelen te bereiken. Kennis over training, voeding en gezondheid blijft zich voortdurend ontwikkelen en het is dus belangrijk dat je bij blijft. Mijn streven is om altijd een stapje voor te blijven op mijn “klanten” en samen te werken met experts uit allerlei vakgebieden. Niemand weet alles!

Kunst betekent dat je het talent hebt om je boodschap over te brengen. Gevoel voor de klant, de juiste gespreksmethoden en op het juiste moment de juiste dingen zeggen. Motiveren en inspireren doe je niet alleen op basis van kennis maar vooral op gevoel. Ook dat is voor een groot deel te leren, of liever te ontwikkelen, maar veel hiervan zit in wie je bent en waar je voor staat. Ik laat me inspireren door met zoveel mogelijk mensen van binnen en buiten de sport in contact te komen of ernaar te luisteren. Van iedereen valt wel iets te leren.

Ik ben net terug van de WK in Kazan: 7 gouden, 3 zilveren en 6 bronzen medailles. De succesvolste WK voor Australië sinds 2007 en dat is natuurlijk een mooie opsteker. Uiteraard ben ik er trots op maar mijn rol, of beter gezegd mijn focus, is niet het behalen van zoveel mogelijk medailles. Al wordt dat hier natuurlijk anders gezien. Ik houd me vooral bezig met het managen van atleten, coaches en staff. Een ploeg van ongeveer 65 mensen, waarvan 35 atleten, die onder druk moeten presteren.

Als het om presteren en doelen behalen gaat is het volgens mij het belangrijkst om het proces te bewaken. Het doel is een resultaat oftewel een gevolg. Het proces is de weg om er te komen en dat is dus waar je focus moet liggen. De beste planning, training, techniek, voeding, herstel, uitvoering van je race enzovoort kun je in eigen hand houden en zijn de factoren die uiteindelijk het resultaat bepalen. “Control the controllables !”.

Het lijkt een eenvoudig trucje maar sporters en coaches worden elke dag geconfronteerd met resultaat. Voorspellingen en verwachtingen zijn elke dag te lezen, te horen en te zien via alle mogelijke media. Geen ontkomen aan, maar het hoort bij het proces om daar uiteindelijk zo min mogelijk mee bezig te zijn. Zolang wij bij de les en het proces blijven kunnen anderen het resultaat bekijken. Onthoud dat niemand ooit goud heeft gehaald door eraan te denken, wel door ervoor de werken en de juiste dingen te doen.

Kortom dromen (doelen stellen), durven (keuzes maken) en vooral DOEN (het proces naar succes).

Groet vanuit Down Under,