Failing to plan is planning to fail!

02 JULI 2015, SURFERS PARADISE AUSTRALIë

In de sport begint elk succes met een droom. Die droom wordt omgezet in een doel en om dat doel te bereiken is er een plan van aanpak nodig. En daarna natuurlijk de nodige oefening, training en actie voor het gewenste resultaat.

Natuurlijk vertel ik hiermee niks nieuws, maar tegelijkertijd wordt die volgorde vaak overgeslagen en blijft de droom hangen in een wens of goede bedoeling.

Als coach is het je eerste taak erachter te komen wat nu echt de bedoeling van een sporter of klant is. Waar droom je van? Wat wil je bereiken? En waarom eigenlijk? Het zijn de eerste vragen die elke coach zou moeten stellen voordat enig advies wordt gegeven.

Het “waarom” is belangrijke informatie voor een coach. Elke weg naar succes heeft ups en downs en vooral in moeilijke tijden is het belangrijk om mensen te helpen herinneren waarom ze iets doen. Het waarom is de motivatie en het fundament achter elk plan. Ieder mens moet dat eerst voor zichzelf bepalen om een kans te hebben op succes. “Ik vind dat jij moet stoppen met roken voor je gezondheid” is een goedbedoeld advies. “Ik vind dat ik meer moet bewegen en gezonder moet eten om vitaler te worden” geeft “ownership” en een daarmee krachtige start van een campagne.

Pas als het waarom en doel duidelijk is komt het plan in beeld. Als coach ben je de expert om de weg naar het doel uit te stippelen en te begeleiden. Als je van A naar Z wil gaat de weg van A naar B, van B naar C, etc.. Er zijn geen binnendoor wegen naar succes en soms moet je zelfs even terug van C naar B om daarna weer door te kunnen.

Van A naar Z kan een lange route zijn en daarom is het belangrijk elke tussenstap te definiëren, te evalueren en te vieren bij aankomst. Als iets motiveert zijn het de kleine stapjes die je maakt. Laat je klant ook zeker meepraten over de te volgen route. 9 van de 10 keer weten mensen zelf heel goed wat ze moeten doen en het is zoveel krachtiger en effectiever om het ze zelf te laten zeggen.

Goed luisteren, de juiste vragen stellen, een klankbord kunnen zijn en op het juistemoment de spiegel voorhouden bepaalt meer het succes van coachen dan alle stappen voorkauwen. “Ownership” is echt het toverwoord voor iedereen die succesvol wil zijn. Ik ken geen enkele Olympisch kampioen die won omdat dat van iemand moest.

“Ownership” is ook het toverwoord als het gaat om het bouwen van een succesvolle organisatie. Om hierin succesvol te zijn moet je echt willen en ownership nemen over je eigen business. Als je jouw situatie wil veranderen, of dat nou gaat om een extra paar honderd euro of meer, dan kan je coach je de weg wijzen maar je zult zelf in actie moeten komen. Ownership! Onafhankelijk Member zijn houdt in: zelf de volle 100%verantwoording nemen voor je acties en je resultaten.

Winnaars hebben een droom, een doel, een plan en een coach de ze daarbij helpt. Maar bovenal willen ze het zelf!

Groet vanuit Down Under,

Herbalife is een van ’s werelds meest vooraanstaande aanbieders van producten voor gewichtsbeheersing, doelgerichte voedingssupplementen, energie, sport en fitness en verzorgingsproducten voor mensen die een evenwichtige levensstijl nastreven. Wetenschappelijk onderzoek staat aan de basis van de ontwikkeling van de producten van Herbalife. Alle producten worden exclusief aangeboden via een netwerk van meer dan een miljoen onafhankelijke distributeurs wereldwijd. Zij begeleiden hun klanten intensief en maken programma’s op maat. Gezien de nadruk op gezonde voeding en een actieve levensstijl, sluiten sportsponsorships goed aan op de visie van Herbalife.