Derde van de Nederlanders laat goede voornemens in minder dan een maand afvallen

Motivatie en gebrek aan steun zijn de grootste valkuilen

Utrecht, 04 juni 2015 – Met de zomer voor de boeg zijn we al bijna op de helft van het jaar. Hoe is het op dit moment gesteld met de goede voornemens die Nederland voor 2015 had gepland? Uit onderzoek uitgevoerd in opdracht van Herbalife, een wereldwijd opererend voedingsbedrijf, is gebleken dat bijna de helft van de Nederlanders gezonde goede voornemens had voor dit jaar. Afvallen (55%) en gezonder eten (49%) voerden daarbij de boventoon. Voor hen die in 2015 de strijd aan wilden gaan met de kilo’s, houdt meer dan de helft dit op dit moment nog steeds vol. Voor een gezonder eetpatroon is dit 67%. Toch geeft een derde van de Nederlanders de gezonde goede voornemens binnen vier weken op. Deze worden mede opzij geschoven door motivatieverlies, een gebrek aan doorzettingsvermogen of tijdgebrek. Zeven op de tien gaven aan dat het beperken van de doelen tot slechts één of enkelen, zeker zou helpen bij het volhouden van de voornemens. Ook steun van een ander bij het behalen van hun doel, of een duidelijk vooropgesteld plan, zou beter werken. Herbalife introduceert daarom de Level10 Challenge, dat door middel van een lokale coach en een persoonlijk voedingsplan helpt je doelen te verwezenlijken.

Afvallen en gezonder eten dé doelen voor 2015
Voornemens om in het nieuwe jaar gezonder te gaan leven, blijken van tevoren al duidelijk op de planning gezet. Bijna de helft (48%) gaf aan eind 2014 de gezonde voornemens voor 2015 al bedacht te hebben. Men gaf bijvoorbeeld aan vaker of regelmatiger te willen sporten (31%), minder suiker te willen eten (26%) en vaker de auto te willen laten staan voor de fiets (22%). Vrouwen (64% vs. 47%) en 30-plussers (58% vs. 45%) zeggen vaker het voornemen te hebben om af te gaan vallen. Mannen en jongeren (< 30 jaar) daarentegen, zeggen juist vaker of regelmatiger de sportieve kant op te willen zoeken (resp. 37% vs. 26% en 61% vs. 27%).

Motivatie grootste struikelblok bij volhouden gezonde voornemens
Een derde (34%) van de Nederlanders die weleens een gezond goed voornemen hebben gehad, houdt het doorgaans maximaal 4 weken vol. Van de Nederlanders die voor 2015 een gezond voornemen hadden, zegt iets meer dan een derde (36%) dat het meestal of altijd lukt om een gewoonte te maken van het goede voornemen en deze in te bouwen in de dagelijkse routine. Van de mensen die aangeven dat routine inbouwen hen meestal niet of nooit lukt, geeft 84% aan de gezonde voornemens doorgaans maximaal 4 weken vol te houden. De meest genoemde redenen waarom men de goede voornemens niet kan volhouden zijn motivatieverlies (34%), gebrek aan doorzettingsvermogen (33%) en tijdgebrek (30%). Verder zijn ook het verdwijnen van focus, het uitblijven van resultaat en ‘het komt er niet meer van’ vaak genoemde redenen.

Met afvallen en opstaan: steun belangrijk bij volhouden voornemens
Maar wat is de ideale manier om deze gezonde goede voornemens toch vast te houden? Het beperken tot een of enkele doelen in plaats van veel doelen tegelijk zou hier zeker of waarschijnlijk wel bij helpen, aldus 71%. Steun bij het behalen van hun doel (70%) en voor aanvang een duidelijk plan opstellen (67%) zou ook meer motivatie geven. Mensen die aangeven dat zij hun goede, gezonde voornemens niet altijd volhouden, blijken de steun van een naaste (80%) of een onafhankelijke coach (61%) ook waardevolle hulpbronnen te vinden om 2015 gezond en fit door te komen.

Herbalife’s Level10 Challenge
Om mensen steun te kunnen bieden bij het volhouden van hun gezonde voornemens introduceert Herbalife de Level10 Challenge. De uitdaging is om je Level10 te bereiken in 90 dagen om zo sterker, fitter en slanker te worden. Dat is de periode die je lichaam bovendien nodig heeft om aan een nieuwe gewoonte te wennen. De Level10 Challenge draagt hierdoor bij aan gewichtsvermindering, het verlagen van het vetpercentage en het vergroten van de spiermassa. Onder het motto “Be the best you can be” kan iedereen voor begeleiding bij een Herbalife coach in zijn/haar buurt terecht als de ultieme motivator. De coach helpt niet alleen bij het opstellen van een persoonlijk voedingsplan en het bepalen van persoonlijke, realistische en tussentijdse doelen, maar brengt ook kennis over met betrekking tot voeding en beweging. Hiermee wordt het voor Nederlandsers mogelijk om hun persoonlijke doelen stap voor stap op gezonde en realistische wijze te behalen. Daarnaast zijn er, als extra motivatie, (geld)prijzen te winnen om je doelen te behalen.

*Over het onderzoek
Onafhafhankelijk onderzoek representatief uitgevoerd, in opdracht van Herbalife, onder 1.162 Nederlanders van 18 jaar en ouder. In totaal hebben 838 Nederlanders, die weleens een gezond goed voornemen hebben of hebben gehad, aan het onderzoek meegewerkt. April 2015.

Over Herbalife Ltd.
Herbalife is een wereldwijd opererend voedingsbedrijf dat sinds 1980 de levens van mensen verandert met goede producten. Onze voeding-, gewichtsbeheersing-, energie-, sport- en persoonlijke verzorgingsproducten zijn exclusief beschikbaar voor en via onafhankelijke Herbalife Members in meer dan 90 landen. We zijn toegewijd aan het bestrijden van de wereldwijde problemen van gebrekkige voeding en overgewicht door het aanbod van producten van hoge kwaliteit, een-op-een persoonlijke coaching van een Herbalife Member en een community die klanten inspireert tot een gezond en actief leven.

We steunen de Herbalife Family Foundation (HFF) en diens Casa Herbalife programma om kinderen in nood goede voeding te bieden. Wereldwijd sponsoren we meer dan 250 atleten, teams en evenementen van wereldklasse, waaronder Cristiano Ronaldo, vooraanstaande voetbalclubs, zowel internationaal als in de Nederlandse eredivisie en kampioenen in veel andere sporten.

Het bedrijf heeft wereldwijd meer dan 7.400 werknemers en een netto-omzet van $4,8 miljard in 2013. Herbalife Nederland is in maart 2015 uitgeroepen tot Great Place to Work®, als enig bedrijf op de ranglijst dat actief is in de directe verkoop.

Noot voor de redactie en niet ter publicatie
Voor meer informatie en/of beeldmateriaal kun je contact opnemen met:

Weber Shandwick Nederland
Marieke Guit